SMĚRNICE PRO SLEDOVÁNÍ A SOUVISEJÍCÍ KONTRAROZVĚDNÁ OPATŘENÍ
(A-oper-IV-1)
Čl. 1
Účel směrnic
Směrnice upravují postup při uplatňování sledování a souvisejících kontrarozvědných opatření v objektech zvláštního zájmu (např. vybraná ubytovací zařízení a podniky veřejného stravování) pracovníky určených útvarů, jejichž činnost upravují zvláštní předpisy (dále jen "operativní pracovníci"), na území Československé socialistické republiky (dále jen "ČSSR").
ČÁST PRVNÍ
SLEDOVÁNÍ
Čl. 2
Cíl a způsoby sledování
(1) Sledování je druh kontrarozvědné činnosti, který spočívá v získávání informací k osobám, věcem, objektům a prostorům, které jsou předmětem zájmu určených útvarů. Provádí se vizuálním pozorováním na veřejně přístupných místech (pod vhodnou legendou např. v úřadech, v podnicích veřejného stravování a ubytovacích zařízeních), tajně nebo otevřeně.
(2) Otevřené sledování se provádí pouze výjimečně, a to
a/ jako reciproční opatření,
b/ k předcházení a zamezení nepřátelské činnosti diplomatů vybraných zastupitelských úřadů a trestné činnosti s vysokým stupněm nebezpečnosti pro společnost páchané jinými osobami, jestliže nelze chráněné zájmy zabezpečit jinak.
Čl. 3
Výkon sledování
(1) Výkon sledování provádějí: správa sledování SNB, odbor sledování XII. správy SNB a odbory sledování správ StB krajských správ SNB (dále jen "útvary sledování"). Na otevřeném sledování se vedle útvarů sledování podílejí operativní pracovníci určených útvarů, popřípadě i příslušníci jiných útvarů SNB.
(2) Ve své činnosti se útvary sledování řídí zákony, příslušnými předpisy (zejména RMV 16/1983 Výsostná jízda služebních dopravních prostředků) vydanými v působnosti federálního ministerstva vnitra (dále jen "FMV") a pokyny náčelníka správy sledování SNB.
(3) Útvary sledování využívají pro výkon sledování
a/ technické prostředky,
b/ maskovací prostory a konspirační pracoviště,
c/ kriminalistické metody a prostředky,
d/ služební psy,
e/ vrtulníky letecké správy SNB,
f/ tajné spolupracovníky, na které se vztahují zvláštní předpisy,
g/ tajné spolupracovníky trasového sledování.
(4) Sledování provádějí útvary sledování zpravidla na území krajů, ve kterých jsou dislokovány. Na ostatním území ČSSR provádějí sledování pouze
a/ na základě pokynů ministra vnitra ČSSR, příslušného náměstka ministra vnitra ČSSR, popřípadě na základě dohod náčelníků určených útvarů,
b/ pokud územně příslušný útvar sledování nemá možnost další sledování převzít a náčelník útvaru sledování, který dosud sledování prováděl, nerozhodne po dohodě s náčelníkem příslušného určeného útvaru jinak.
Čl. 4
Tajní spolupracovníci trasového sledování
(1) Tajní spolupracovníci trasového sledování (dále jen "TS trasového sledování") jsou osoby, které utajeně plní úkoly pro potřeby útvarů sledování. Jsou získáváni ke spolupráci s útvary sledování z řad bývalých příslušníků SNB, kteří splňují požadavky vhodnosti a spolehlivosti k tomuto účelu. TS trasového sledování nemají charakter tajných spolupracovníků kontrarozvědky, zvláštní předpisy se na ně nevztahují.
(2) Zásady prověřování vhodných typů, získávání ke spolupráci, řízení, výchovy, odborné přípravy, vzájemného styku, kontroly, hodnocení, přerušení, obnovení a ukončení spolupráce s TS trasového sledování upraví náčelník správy sledování SNB svými pokyny. Při odměňování TS trasového sledování a v případě jejich emigrace se postupuje podle zvláštních předpisů.
(3) TS trasového sledování jsou osobami, které se mohou seznamovat se skutečnostmi tvořícími předmět státního a služebního tajemství. Při seznamování TS trasového sledování se skutečnostmi tvořícími předmět státního tajemství se postupuje podle zvláštních předpisů.
Čl. 5
Základní úkoly útvarů sledování
Útvary sledování zejména
a/ odhalují, dokumentují, předcházejí a zamezují nepřátelské činnosti osob, zejména pracovníků a tajných spolupracovníků zpravodajských služeb cizích států nebo osob podezřelých ze spolupráce s nimi,
b/ zajišťují plnění důležitých kontrarozvědných úkolů a opatření, zejména při zavádění zpravodajsko-technických úkonů (dále jen "ZTÚ") a při prověřování tajných spolupracovníků Státní bezpečnosti (dále jen "StB"),
c/ sledují pohyb osob a dopravních prostředků vztahujících se k vybraným objektům cizích zastupitelských úřadů (dále jen "ZÚ") a plní úkoly vyplývající ze součinnosti s jinými útvary SNB,
d/ provádějí podle své působnosti na požádání určených útvarů a zpravodajské správy generálního štábu Československé lidové armády odbornou přípravu osob určených k plnění státobezpečnostních úkolů na území cizích států.
Čl. 6
Koordinované využití sil a prostředků útvarů sledování
(1) Koordinované využití sil a prostředků útvarů sledování spočívá ve využití sil a prostředků nejméně dvou útvarů sledování. Využívá se zejména
a/ v případech celostátního významu určených II. správou SNB,
b/ při mimořádných bezpečnostních opatřeních, popřípadě mimořádných bezpečnostních akcích,
c/ v případech provádění otevřeného sledování.
(2) Návrhy vyžadující koordinované využití sil a prostředků útvarů sledování předkládají určené útvary územně příslušným útvarům sledování prostřednictvím správy sledování SNB.
(3) Koordinované využití sil a prostředků útvarů sledování řídí náčelník odboru, popřípadě zástupce náčelníka odboru útvaru sledování určený náčelníkem správy sledování SNB.
(4) Jestliže je pro případy uvedené v odstavci 1 písm. a/ až c/ vytvářen řídící štáb, je jeho členem osoba uvedená v odstavci 3; náčelník tohoto štábu je povinen zajistit včas součinnostní poradu pro potřeby sledování.
ČÁST DRUHÁ
VYŽADOVÁNÍ SLEDOVÁNÍ A SOUVISEJÍCÍCH KONTRAROZVĚDNÝCH OPATŘENÍ
Čl. 7
Při zpracování návrhu na sledování (dále jen "návrh") operativní pracovník vychází zejména z
a/ cíle, kterého má být sledováním dosaženo,
b/ státobezpečnostní charakteristiky předmětu sledování,
c/ druhu nepřátelské činnosti osoby, která má být sledována,
d/ prostoru, doby, popřípadě specifikace podmínek, za kterých má být sledování prováděno.
Čl. 8
(1) Operativní pracovníci předloží neschválený návrh příslušnému útvaru sledování, který jej po provedení odpovídajících opatření (např. obhlídka místa sledování) vrátí s písemným stanoviskem do sedmi dnů určenému útvaru, pro který má být sledování prováděno.
(2) Schválený návrh předkládají určené útvary příslušným útvarům sledování nejpozději ji tři dny před zahájením sledování. V případě nebezpečí z prodlení se sledování po dohodě náčelníka určeného útvaru s náčelníkem příslušného útvaru sledování; v takovém případě se návrh označený v pravém horním rohu nápisem "BLESK", schválený příslušným náčelníkem určeného útvaru, předloží příslušnému útvaru sledování bez průtahů dodatečně.
(3) Schválený návrh platí po dobu
a/ vyznačenou v návrhu,
b/ tři měsíce, jestliže v návrhu není stanoven den zahájení sledování a v průběhu této doby nebyl splněn požadovaný úkol,
c/ akreditace pracovníka vybraného ZÚ, jestliže je předmětem sledování,
d/ kalendářního roku, jestliže
1. předmětem sledování je vybraný ZÚ,
2. jde o odbornou praktickou přípravu osob uvedených v čl. 5 písm. d/ těchto směrnic.
Čl. 9
(1) Operativní pracovníci, kteří uplatňují požadavky na sledování, popřípadě jejich zástupci uvedení v návrhu, spolupracují s příslušným útvarem sledování. Spolu s návrhem i průběžně předávají útvaru sledování dostupné informace související s předmětem sledování a další informace využitelné pro sledování.
(2) Za účelem poznání osoby, která má být sledována, operativní pracovníci útvarům sledování označí osobně tuto osobu nebo poskytnou její věrohodnou fotografii či popis společně s dalšími známými údaji, jejichž souhrn umožní bezpečné poznání osoby.
Čl. 10
Požadavky na související kontrarozvědná opatření
(1) Požadavky na související kontrarozvědná opatření musí obsahovat
a/ krycí název konkrétního případu rozpracovaného některým z určených útvarů podle zvláštního předpisu (dále jen "akce"), popřípadě evidenční číslo svazku,
b/ jméno, data narození, popřípadě další dostupné údaje k osobě, která je předmětem zájmu určeného útvaru, zejména místo ubytování a předpokládanou dobu jejího pobytu,
c/ specifikaci požadavku,
d/ hodnost, příjmení, jméno a telefonní linku operativního pracovníka, který akci řídí (dále jen "řídící akce") a jeho zástupce,
e/ další údaje využitelné k zabezpečení požadavků, zejména jaký stupeň znalosti má sledovaná osoba o používání ZTÚ.
(2) Požadavky na kontrarozvědná opatření zasílají vyžadující útvary příslušným útvarům pět dnů před zahájením akce, s výjimkou případů nebezpečí z prodlení. Doba platnosti těchto požadavků se řídí podle ustanovení čl. 8 odst. 3 a čl. 13 odst. 1 těchto směrnic.
Čl. 11
Schvalování návrhů
Návrhy schvalují
a/ ministr vnitra ČSSR, jestliže
1. osoba, která má být sledována, je příslušníkem SNB (za příslušníky SNB se považují i vojáci ČSLA v činné službě povolaní k plnění úkolů SNB na úseku vojenské kontrarozvědky),
2. má být uplatněno otevřené sledování
b/ příslušní náměstci ministra vnitra ČSSR, jestliže osoby, které mají být sledovány, jsou
1. velvyslanci nebo vyslanci cizích států,
2. příslušníci Pohraniční stráže,
3. příslušníci vojsk ministerstva vnitra;
c/ náčelník II. správy SNB, jestliže předmětem sledování jsou
1. objekty cizích ZÚ,
2. osoby, věci, objekty a prostory dlouhodobě sledované na základě návrhů operativních pracovníků II. správy SNB a jejich návrhů s označením "BLESK";
d/ náčelníci I., III., IV., V. a XII. správy SNB a inspekce ministra vnitra ČSSR, zástupci náčelníka II. správy SNB, náčelníci správ StB krajských správ SNB, náčelník správy StB správy SNB hlavního města Prahy a Středočeského kraje, náčelník StB správy SNB hlavního města Bratislavy a Západoslovenského kraje, náčelník správy vojenské kontrarozvědky Západního vojenského okruhu, náčelníci operativních odborů vojenské kontrarozvědky, náčelník zpravodajské správy hlavní správy Pohraniční stráže a ochrany státních hranic, náčelníci správ ochrany státních hranic a zástupci velitelů brigád Pohraniční stráže pro zpravodajskou činnost podle své působnosti, jestliže předmětem sledování nejsou osoby, věci, objekty a prostory uvedené v ustanovení písm. a/ až c/.
Čl. 12
Schvalování kontrarozvědných opatření
Návrhy na kontrarozvědná opatření schvalují
a/ osoby se schvalovací pravomocí upravenou zvláštními předpisy, jestliže kontrarozvědná opatření obsahují úkoly upravené těmito předpisy.
b/ náčelníci odborů určených útvarů, jestliže nejde o případy uvedené v ustanovení písm. a/.
ČÁST TŘETÍ
ZABEZPEČENÍ SLEDOVÁNÍ
Čl. 13
Projednávání sledování
(1) Přípravu sledování v akci projednává řídící akce a jeho nejbližší nadřízený (zpravidla náčelník odboru) osobně s náčelníkem odboru (výjimečně s pověřeným starším referentem specialistou) útvaru sledování. Všechny náležitosti návrhu musí být projednány včas a tak, aby sledování splňovalo požadavky účelnosti, hospodárnosti, optimálnosti postupů a zásad utajení.
(2) Před zahájením akce je řídící akce povinen bez průtahů písemně informovat příslušný útvar sledování o změnách, ke kterým došlo v akci od jejího projednání podle odstavce 1, jestliže tyto změny by mohly ovlivnit sledování.
Čl. 14
Povinnosti řídícího akce
(1) Řídící akce je povinen před zahájením sledování zabezpečit zejména
a/ úkoly vyplývající z projednání návrhu, především vytvoření podmínek ke sledování;
b/ v potřebném rozsahu kontrarozvědná opatření související se sledováním, především
1. usměrnění osoby, která má být sledována na pokoji se zabudovanou technikou
2. využití spolupracovníků StB a důvěryhodných osob ke zjišťování informací využitelných v akci,
3. poznání předmětu sledování – v případech zajišťování ZTÚ předání osoby ke sledování osobně,
4. zhotovení kopií dokladů, popřípadě materiálů, které jsou důležité pro dosažení cílů akce,
5. zajištění ZTÚ sloužících k vlastnímu sledování;
c/ součinnost zainteresovaných útvarů SNB.
(2) Řídící akce je povinen v průběhu sledování zejména
a/ koordinovat činnost zainteresovaných útvarů SNB;
b/ zajišťovat v nutném rozsahu a bez průtahů výměnu informací získaných v průběhu akce, zejména těch, které mají vliv na další průběh sledování;
c/ doručit příslušnému útvaru sledování písemné rozhodnutí o pokračování ve sledování v případě nebezpečí jeho vyzrazení nepovolaným osobám - toto rozhodnutí musí být schváleno osobou, která je oprávněna schválit návrh;
d/ být k dosažení na pracovišti (nebude-li dohodnuto jinak), v případě nutné nepřítomnosti zajistit, aby jeho povinnosti plnil zástupce uvedený v návrhu.
(3) Po skončení sledování a po obdržení zprávy útvaru sledování o výsledku sledování je řídící akce povinen u dohodnutých akcí zpracovat písemné vyhodnocení využití sledování v akci a zaslat je příslušnému útvaru sledování do 14 dnů nebo v termínu dohodnutém mezi vyžadujícím útvarem a útvarem sledování, jestliže sledování trvá více než sedm dnů.
Čl. 15
Povinnosti náčelníka útvaru sledování
(1) Náčelník útvaru sledování je povinen zejména zabezpečovat úkoly vyplývající pro útvar sledování z projednaných návrhů a přitom dbát, aby sledování splňovalo požadavky uvedené v čl. 13 odst. 1 těchto směrnic.
(2) V průběhu sledování náčelník útvaru sledování zejména
a/ zabezpečuje informovanost řídícího akce o skutečnostech majících vliv na další postup ve sledování a rozpracování akce, a to průběžně nebo na požádání řídícího akce;
b/ umožňuje řídícímu akce, na základě požadavku náčelníka odboru příslušného určeného útvaru, nahlédnout do písemností útvaru sledování týkajících se rozpracované akce;
c/ rozhoduje o dalším průběhu sledování a má právo je přerušit nebo zrušit, jestliže
1. hrozí bezprostřední nebezpečí odhalení sledování nebo kontrarozvědných opatření a věc nelze projednat s řídícím akce nebo příslušným náčelníkem určeného útvaru (nemá-li sledovací skupina spojení s náčelníkem útvaru sledování, přísluší toto právo vedoucímu sledovací skupiny),
2. osoba, která má být sledována, nebyla spatřena nebo se v průběhu sledování pracovníků útvaru sledování vzdálila, po marných pokusech obnovit sledování,
3. dostal pokyn k přerušení nebo zrušení sledování od funkcionářů FMV;
toto rozhodnutí sdělí neprodleně vždy řídícímu akce.
(3) Po skončení sledování náčelník útvaru sledování zabezpečí vypracování zprávy o výsledku sledování a její zaslání spolu s dokumentací do pěti dnů řídícímu akce, v případech sledování trvajícího déle než sedm dnů pak v termínech dohodnutých mezi útvarem, který si vyžádal sledování, a útvarem sledování.
ČÁST ČTVRTÁ
ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
Čl. 16
Poskytování informací
(1) Útvary sledování vyhodnocují formy a metody sledování a odhalování sledování používané zpravodajskými službami cizích států včetně technických prostředků; s výsledky seznamují určené útvary.
(2) Určené útvary zasílají správě sledování SNB informace o formách nepřátelské činnosti zpravodajských služeb cizích států včetně informací týkajících se prováděného sledování.
(3) Do spisových materiálů útvaru sledování, které obsahují údaje z akcí (včetně např. negativů pořízené fotodokumentace), v jejichž rámci bylo prováděno sledování, jsou oprávněni nahlížet funkcionáři FMV, náčelníci a operativní pracovníci určených útvarů pouze na základě písemného požadavku schváleného náčelníkem útvaru sledování. Spisové materiály z akcí se uschovávají u útvaru sledování po určenou dobu.
Čl. 17
Utajení objektů útvarů sledování
Do objektů útvaru sledování, které nejsou určeny pro jednání s jinými útvary SNB, mají přístup
a/ určení příslušníci útvarů sledování,
b/ funkcionáři FMV a osoby v jejich doprovodu,
c/ osoby v doprovodu náčelníka útvaru sledování nebo jejich zástupců,
d/ náčelník XII. správy SNB, náčelníci krajských správ SNB a náčelníci správ StB krajských správ SNB podle jejich působnosti,
e/ ostatní osoby
1. za účelem oprav a údržby objektu útvarů sledování po předchozím souhlasu náčelníka útvaru sledování nebo jeho zástupce,
2. v případě mimořádné události v rozsahu uvedeném v "Plánu obrany a ochrany objektů" útvaru sledování.
Čl. 18
Zmocňovací ustanovení
(1) Náčelník správy sledování SNB je oprávněn vydávat pokyny k provádění těchto směrnic a k výkonu sledování.
(2) Náčelník I. správy SNB ustanoví rozsah schvalovacích pravomocí v případech uvedených v čl. 5 písm. d/ těchto směrnic týkajících se příslušníků I. správy SNB včetně aplikace čl. 42 RMV ČSSR č. 13/1985.